Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy w szczególności prowadzenie spraw:
1. organizacyjnych, w tym m. in.:
- opracowywanie projektów Statutu Powiatu, Regulaminu Organizacyjnego Starostwa, Regulaminu pracy i ich aktualizacji oraz projektów ogólnych aktów wewnętrznych w sprawach mieszczących się w zakresie działania wydziału,
- prowadzenie kancelarii ogólnej oraz sekretariatu Starosty,
- prowadzenie centralnych rejestrów kancelaryjnych oraz zbiorów: aktów wewnętrznych, upoważnień i pełnomocnictw, skarg i wniosków, umów cywilnoprawnych i porozumień zawieranych przez Powiat;
2. pracowniczych, związanych z wykonywaniem przez Starostę czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Starostwa i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych - z wyłączeniem kierowników szkół i placówek oświatowych - oraz wobec kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, a w tym między innymi:
- załatwianie spraw dotyczących zatrudniania i zwalniania pracowników oraz spraw emerytalno-rentowych pracowników,
- nadzorowanie przeprowadzania okresowych ocen pracowników Starostwa,
- prowadzenie akt osobowych pracowników oraz innej wymaganej przepisami prawa dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy,
- nadzorowanie przestrzegania Regulaminu pracy w tym porządku i dyscypliny pracy, rozliczanie i prowadzenie dokumentacji czasu pracy pracowników;
3. związanych ze szkoleniami pracowniczymi;
4. związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków;
5. załatwianie spraw związanych z organizacją i przygotowaniem sesji Rady, posiedzeń jej komisji, posiedzeń Zarządu;
6. gromadzenie, przygotowywanie i uzgadnianie materiałów warunkujących prawidłowy przebieg sesji Rady, posiedzeń komisji Rady oraz posiedzeń Zarządu;
7. przekazywanie radnym projektów uchwał i materiałów informacyjnych;
8. protokołowanie sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń Zarządu;
9. prowadzenie zbiorów oraz rejestrów:
- uchwał Rady, w tym aktów prawa miejscowego,
- uchwał Zarządu,
- wniosków i opinii komisji Rady,
- interpelacji i wniosków radnych,
- wykonywanie innych czynności kancelaryjnych związanych z obsługą Rady i Zarządu;
10. przekazywanie do realizacji właściwym komórkom organizacyjnym Starostwa i powiatowym jednostkom organizacyjnym uchwał Rady i Zarządu oraz wniosków komisji Rady i interpelacji radnych, a także czuwanie nad ich terminowym załatwianiem;
11. przedkładanie organom nadzoru nad działalnością Powiatu uchwał podjętych przez Radę, a także przesyłanie aktów prawa miejscowego do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego - w terminach przewidzianych właściwymi przepisami prawa;
12. umieszczanie lub przekazywanie do umieszczenia na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Powiatu uchwał oraz odpowiednich informacji dotyczących Rady lub Zarządu, a także ich bieżąca aktualizacja.