Wydział Komunikacji i Transportu
ul. Piastowska 2B
32-800 Brzesko
e-mail: komunikacja@powiatbrzeski.pl
Zakres działania Wydziału Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym w Brzesku:
- zadania określone w przepisach o ruchu drogowym:
- rejestracja pojazdów, czasowa rejestracja pojazdów, oraz wpisywanie w dowodach rejestracyjnych i pozwoleniach czasowych zastrzeżeń o szczególnych warunkach przewidzianych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdów,
- profesjonalna rejestracja pojazdów, wydawanie blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych i profesjonalnych tablic rejestracyjnych,
- przyjmowanie od właścicieli pojazdów zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdów oraz zawiadomień o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz dokonywanie zmiany danych zawartych w dowodach rejestracyjnych,
- nadawanie cech identyfikacyjnych pojazdom w przypadkach prawem przewidzianych a także wyrażanie zgody na wykonywanie tabliczek znamionowych zastępczych,
- wyrejestrowywanie pojazdów na wniosek ich właścicieli w przypadku ich przekazania do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, wywozu pojazdów z kraju, zniszczenia pojazdów za granicą, a także udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdów,
- wyrejestrowywanie pojazdów z urzędu w przypadku demontażu pojazdów lub zarejestrowania pojazdów za granicą,
- kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w przypadkach prawem przewidzianych,
- wydawanie wtórników dowodów rejestracyjnych, kart pojazdów, tablic rejestracyjnych, znaków legalizacyjnych i nalepek kontrolnych na szybę w przypadkach prawem przewidzianych,
- przyjmowanie przekazanych przez stacje kontroli pojazdów zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych oraz zwracanie tych dokumentów po ustaniu przyczyn, które spowodowały ich zatrzymanie lub przyjmowanie informacji o elektronicznym zatrzymaniu dowodów rejestracyjnych przez organy kontroli ruchu drogowego oraz dokonywanie elektronicznego zwrotu zatrzymanych dokumentów,
- przyjmowanie informacji o wymianie drogomierzy,
- czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu, oraz zwracanie dowodów rejestracyjnych i tablic po upływie okresu czasowego wycofania pojazdów z ruchu,
- wydawanie dodatkowych tablic rejestracyjnych dla pojazdów wyposażonych w bagażnik zasłaniający tablicę rejestracyjną,
- nakładanie kar pieniężnych za niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu lub obowiązku zarejestrowania pojazdu sprowadzonego z Unii Europejskiej,
- nakładanie kar pieniężnych na podmioty:
- które nie dopełniły obowiązku zwrotu w wyznaczonym terminie blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych oraz profesjonalnych tablic rejestracyjnych,
- które nie prowadziły wykazu pojazdów używanych przez siebie w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnych dowodów rejestracyjnych i profesjonalnych tablic rejestracyjnych,
- którym trzykrotnie w ciągu danego roku kalendarzowego zatrzymano profesjonalny dowód rejestracyjny,
- przekazywanie do CEPiK informacji o osobach, którym zostały wydane uprawnienia do kierowania pojazdami oraz osobach nie posiadających uprawnień do kierowania pojazdami w stosunku do których został orzeczony środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów,
- przekazywanie do CEPiK informacji o zarejestrowanych pojazdach oraz informacji o właścicielach tych pojazdów,
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej informacji w sprawie udzielonych zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych oraz o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej ośrodków szkolenia kierowców i stacji kontroli pojazdów,
- wykonywanie zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz prowadzeniem parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych, współpraca z jednostką wyznaczoną do usuwania i przechowywania pojazdów, rozliczanie opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów w przypadku odbierania pojazdów przez właścicieli,
- przygotowywanie wniosków do sądu o orzeczenie przepadku na rzecz Powiatu Brzeskiego, pojazdów nieodebranych przez właścicieli w określonym terminie,
- zlecanie dokonywania oszacowania pojazdów przejętych na własność Powiatu Brzeskiego,
- obsługa prac Komisji ds. kwalifikowania do zniszczenia pojazdów, które przeszły na własność Powiatu Brzeskiego,
- naliczanie kosztów usuwania, przechowywania, oszacowania, sprzedaży lub zniszczenia pojazdów usuniętych z dróg i nieodebranych przez właścicieli w terminie określonym przepisami prawa,
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym, oraz wysokości kosztów związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, wydawanie zaświadczeń potwierdzających dokonywanie wpisów przedsiębiorców do rejestru, wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów i skreśleniu przedsiębiorców z rejestru działalności regulowanej,
- sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów,
- wydawanie uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów oraz cofanie uprawnień diagnostom, w przypadkach prawem przewidzianych,
- udzielanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych,
- udzielanie zezwoleń na przeprowadzanie imprez na drogach powiatowych i gminnych,
- uzgadnianie imprez o charakterze religijnym;
- zadania określone przepisami o kierujących pojazdami:
- wydawanie praw jazdy, pozwoleń na kierowanie tramwajem oraz międzynarodowych praw jazdy,
- kierowanie kierowców na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego oraz kierowanie na badania lekarskie i psychologiczne w przypadkach prawem przewidzianych,
- wykonywanie wyroków sądu w zakresie zakazu prowadzenia pojazdów,
- cofanie uprawnień do kierowania pojazdami oraz przywracania kierowcom uprawnień po ustaniu przyczyn, które spowodowały ich cofnięcie,
- zatrzymanie dokumentów praw jazdy oraz zwracaniem tych dokumentów po ustaniu przyczyn, które spowodowały ich zatrzymanie,
- wydawanie wtórników dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami,
- dokonywanie wpisów w dokumentach praw jazdy potwierdzających odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej lub szkolenia okresowego,
- wymiana pozwoleń wojskowych na prawo jazdy odpowiedniej kategorii oraz kart motorowerowych na prawo jazdy kat. AM,
- wymiana praw jazdy wydanych za granicą na polskie krajowe prawo jazdy,
- przyjmowanie zaświadczeń o ukończeniu kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym,
- przedłużanie okresu próbnego w przypadkach prawem przewidzianych,
- dokonywanie wymiany z urzędu praw jazdy wydanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej na polskie krajowe prawa jazdy w przypadkach prawem przewidzianych,
- prowadzenie spraw z zakresu kierowania kierowców na kursy reedukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii w przypadkach prawem przewidzianych,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi, oraz pojazdami przewożącymi wartości pieniężne, przedłużanie ważności tych zezwoleń i rozszerzanie zakresu zezwolenia,
- dokonywanie wymiany krajowych praw jazdy oraz przedłużanie ważności praw jazdy na wniosek kierowców,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, wydawanie zaświadczeń potwierdzających dokonanie wpisu przedsiębiorców do rejestru działalności regulowanej, wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców oraz o skreśleniu przedsiębiorców z rejestru,
- sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców,
- prowadzenie ewidencji innych podmiotów prowadzących szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- przyjmowanie od podmiotów prowadzących szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami informacji o podjęciu działalności w zakresie szkolenia, zmianie danych zawartych w ewidencji oraz o zakończeniu działalności,
- dokonywanie skreślenia podmiotów prowadzących szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami z ewidencji prowadzonej przez starostę,
- prowadzenie spraw z zakresu wydawania poświadczeń potwierdzających spełnianie przez przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców dodatkowych wymagań,
- prowadzenie spraw związanych z cofnięciem poświadczeń potwierdzających spełnianie dodatkowych wymagań przez ośrodki szkolenia kierowców jeżeli ośrodki przestały spełniać wymagania,
- dokonywanie wpisów instruktorów do ewidencji prowadzonej przez starostę, wydawanie decyzji o wpisaniu instruktorów do ewidencji, odmowa dokonania wpisu do ewidencji,
- skreślanie instruktorów z ewidencji w przypadkach prawem przewidzianych,
- wydawanie, przedłużanie ważności i wymiana legitymacji instruktorów,
- kierowanie instruktorów na egzamin sprawdzający kwalifikacje, w przypadkach prawem przewidzianych,
- prowadzenie spraw związanych z wpisem wykładowców do ewidencji wykładowców, odmowa dokonania wpisu do ewidencji,
- skreślanie wykładowców z ewidencji wykładowców w przypadkach prawem przewidzianych;
- zadania określone w przepisach o transporcie:
- prowadzenie spraw dotyczących udzielania licencji w zakresie krajowego transportu drogowego osób, pośrednictwa przy przewozie rzeczy, odmowy udzielania licencji, przenoszenia uprawnień wynikających z licencji, orzekanie o wygaśnięciu oraz cofnięciu licencji a także wydawanie wypisów z tych licencji,
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym osób, odmowa wydania tych zezwoleń, wydawanie decyzji o wygaśnięciu zezwoleń, lub cofnięciu zezwoleń a także wypisów z tych zezwoleń,
- wydawanie zaświadczeń dla przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe na potrzeby własne, oraz wypisów z tych zaświadczeń,
- przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców, którym została udzielona licencja, zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne lub zezwolenie na wykonywanie przewozów w zakresie zgodności z przepisami ustawy i warunkami udzielonej licencji, zezwolenia albo zaświadczenia,
- żądanie przedstawienia przez przedsiębiorców, którym zostało udzielone zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencja lub zezwolenie informacji i dokumentów potwierdzających że spełniają oni wymagania ustawowe i warunki określone w tych dokumentach,
- przeprowadzanie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób,
- udzielanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, odmowa udzielenia zezwoleń, zmiana, zawieszenie, cofnięcie zezwoleń, orzekanie o wygaśnięciu zezwoleń, przenoszenie uprawnień wynikających z zezwoleń, oraz wydawanie wypisów z tych zezwoleń,
- orzekanie o utracie dobrej reputacji przez przedsiębiorców lub osoby zarządzające transportem lub o tym, iż dobra reputacja pozostaje nienaruszona w sytuacji, gdyby utrata dobrej reputacji stanowiła nieproporcjonalną reakcję na naruszenie,
- orzekanie o niezdolności do kierowania operacjami transportowymi przez osoby zarządzające transportem w przedsiębiorstwie,
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej informacji o udzielonych licencjach na krajowy transport drogowy osób, zezwoleniach na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wydanych zezwoleniach na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym oraz w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
- przekazywanie do KREPT informacji o wydanych zezwoleniach na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, osobach zarządzających transportem oraz zgłoszonych pojazdach,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem na przewoźników kar za niedopełnienie obowiązku zwrotu dokumentu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji oraz wypisów z tych dokumentów,
- wykonywanie zadań związanych z opracowywaniem planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego,
- prowadzenie postępowań w sprawie wyboru operatorów publicznego transportu zbiorowego, zawieranie umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego,
- wydawanie zaświadczeń, zmiana lub wydawanie wtórników zaświadczeń potwierdzających posiadanie przez operatorów uprawnień do wykonywania publicznego transportu zbiorowego na określonej linii komunikacyjnej lub sieci komunikacyjnej,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przedsiębiorcom potwierdzeń zgłoszenia zamiaru wykonywania przewozu w zakresie publicznego transportu zbiorowego nie będącego transportem o charakterze użyteczności publicznej,
- prowadzenie spraw z zakresu odmowy potwierdzenia zgłoszenia wykonywania przewozu nie będącego przewozem o charakterze użyteczności publicznej,
- prowadzenie spraw związanych z cofaniem lub orzekaniem o wygaśnięciu potwierdzenia wykonywania przewozu nie będącego przewozem o charakterze użyteczności publicznej,
- przeprowadzanie kontroli dokumentów i działalności związanej z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego,
- rozpatrywanie wniosków o udzielenie rekompensaty z tytułu utraconych przychodów lub poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług o charakterze użyteczności publicznej,
- nakładanie kar pieniężnych na operatorów publicznego transportu zbiorowego lub przewoźników wykonujących transport zbiorowy w przypadkach prawem przewidzianych,
- opracowywanie regulaminów określających warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy,
- przekazywanie Marszałkowi Województwa Małopolskiego informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego,
- przygotowywanie uchwał w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej w powiatowych przewozach pasażerskich,
- prowadzenie spraw dotyczących ograniczania obowiązku przewozu za względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa bądź w przypadku klęsk żywiołowych,
- prowadzenie spraw dotyczących wyrażenia zgody i określania warunków ograniczenia obowiązku przewozu przez starostę na wniosek przewoźnika,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem na przewoźników obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, jeśli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej,
- przygotowywanie projektów aktów prawa miejscowego zawierających przepisy porządkowe związane z powiatowym transportem drogowym,
- prowadzenie innych spraw związanych z realizacją należących do właściwości powiatu lub starosty zadań z zakresu komunikacji i transportu określonych w powszechnie obowiązujących przepisach lub aktach normatywnych wydanych przez organy Powiatu Brzeskiego lub Starostę Brzeskiego.