Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Najnowsze galerie

Zobacz też

Biuletyn Informacji Publicznejplatforma e-puapPowiat Lęborski - Powiat PartnerskiOficjalny portal województwa małopolskiegobim-poziome.pngAktywny i Bezpieczny Powiat BrzeskiPowiat Brzeski Facebook Instagram

 

Wywiad ze starostą brzeskim

2016-08-26 09:30
Wywiad ze starostą brzeskim

Powiat Brzeski w ostatnich latach bardzo intensywnie inwestuje, pracuje nad poprawą infrastruktury drogowej i bezpieczeństwa na drogach. Ponad 100 milionów złotych wydanych na ten cel robi wrażenie. Skąd powiat wziął tak zawrotną kwotę w sytuacji kiedy samorządy mają coraz większe kłopoty z budżetami?
Rzeczywiście przed kilku laty postawiliśmy sobie za cel odbudowanie zniszczonych dróg, budowę nowych połączeń oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych poprzez budowę chodników w miejscach najbardziej niebezpiecznych. Mając świadomość, że budżet powiatu nie pozwoli na wykonanie tych niezwykle kosztownych inwestycji z własnych środków zrobiliśmy założenie, że realizujemy tylko te inwestycje, na które uda się pozyskać środki z zewnętrznych źródeł finansowania. Oczywiście wszystkie programy zewnętrzne wymagają również wkładu własnego, więc jednocześnie zostały wdrożone różnorodne działania oszczędnościowe, mające na celu wygospodarowaniu całkiem sporych pieniędzy w naszym budżecie. Spoglądając z perspektywy ostatnich kilku lat muszę z satysfakcją przyznać, że realizacja tych celów jest możliwa dzięki sprawnej, zgodnej i kreatywnej pracy Zarządu Powiatu oraz zaangażowaniu i wsparciu wszystkich Radnych Powiatowych, którzy zabiegają o inwestycje drogowe w swoich gminach i miejscowościach. Udało się również stworzyć bardzo sprawny zespół ludzi, którzy potrafią szukać programów, dobrze pisać projekty, skutecznie pozyskiwać środki, dobrze zrealizować inwestycje i poprawnie je rozliczyć, czego dowodzą świetne wyniki kontroli badających poprawność wydatkowania pozyskanych środków.



Powiat wyremontował w tym czasie ponad 160 kilometrów dróg i wybudował ponad 40 kilometrów nowych chodników. Czy można powiedzieć, że infrastruktura w powiecie brzeskim jest już w dobrym stanie?
Zostało jeszcze kilkanaście kilometrów dróg, które wymagają remontu, jest również wiele projektów budowy chodników więc przed nami kolejne wyzwania. Ale prace na drogach nie kończą się w momencie wykonania nowej nawierzchni. Bardzo kosztowne jest również utrzymanie infrastruktury drogowej, rowów, przepustów, mostów, przeprawy promowej, oznakowania, zimowego utrzymania, koszenia, estetyki pasa drogowego itd. Ponadto trzeba pamiętać, że nasze drogi były budowane w latach 60 i 70 i mają kiepską podbudowę oraz zbyt małą szerokość co powoduje ich szybką degradację przy dzisiejszym intensywnym ruchu dużych, ciężkich i szerokich samochodów ciężarowych. W tych miejscowościach gdzie ruch ciężarowy jest najbardziej intensywny, choćby w rejonie gdzie działają żwirownie, drogi wymagają ponownego remontu zaledwie po kilku latach. Niemniej jednak nasze inwestycje sprawiły, że stan dróg w powiecie brzeskim jest już bardzo dobry a inwestycje, które realizujemy w tym roku i te, które mamy w planie na najbliższe dwa lata powinny sprawić, że wszystkie drogi w naszym powiecie będą bezpieczne i komfortowe.
W tym roku łączne nakłady na inwestycje drogowe, budowę chodników oraz remonty i utrzymanie infrastruktury drogowej przekroczą 10 milionów złotych. Skąd Powiat pozyskał pieniądze na tegoroczne inwestycje, jaki jest ich zakres i w których gminach trwają obecnie prace na drogach powiatowych?
Prace toczą się obecnie we wszystkich gminach i obejmują remonty na drogach oraz budowę chodników. Największe inwestycje trwają w gminie Gnojnik w miejscowości Gnojnik i Gosprzydowa od trasy nr 75 aż do granicy z powiatem bocheńskim, gdzie w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej wykonujemy generalny remont wraz z budową chodników i ścieżki rowerowej. Za kwotę 4 milionów złotych wykonujemy tam nową nawierzchnię bitumiczną o długości 5 kilometrów, budowę 1100 metrów chodnika ze ścieżką rowerową, remont istniejącego chodnika na długości blisko 900 metrów oraz wiele innych prac gwarantujących bezpieczeństwo oraz estetykę drogi. Druga duża inwestycja to modernizacja drogi Barczków – Uście Solne w gminie Szczurowa gdzie za 1,5 miliona złotych wykonujemy nową nawierzchnię na 3,5 kilometrowym odcinku drogi oraz budujemy ponad 1 kilometr chodnika w miejscowości Uście Solne. Na obydwie inwestycje pozyskaliśmy 50% dofinansowania ze środków krajowych. Pozostała kwota pochodzi z budżetu powiatu brzeskiego przy częściowym udziale gmin Gnojnik i Szczurowa.
W pozostałych gminach trwają budowy chodników, które są  finansowane na podstawie porozumień powiatu i gmin, który zakłada finasowanie tych inwestycji w proporcji 50% powiat i 50% gmina. Jak co roku realizujemy wszystkie odcinki chodników, na które poszczególne gminy zgłosiły zapotrzebowanie i zagwarantowały udział własny.
Z pewnością Powiat przygotowuje kolejne projekty aby skorzystać z pieniędzy unijnych w ramach perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020. Jakie inwestycje drogowe planujecie sfinansować przy udziale tych środków i jak Pan ocenia szanse waszych projektów?
Potrzeby są zawsze większe niż ilość pieniędzy i mimo, że w tej perspektywie finansowej do Polski trafi olbrzymia kwota to tylko najlepsze projekty otrzymają finasowanie. Przyznawanie środków odbywa się na drodze konkursowej a kryteria, które trzeba spełnić są niezwykle wymagające.  Tylko nieliczne drogi, które zgłaszamy do tych programów spełniają te kryteria toteż nie mam złudzeń, że wszystkie projekty uzyskają finansowanie. Często warunki narzucone przez Unię bywają trudne albo wręcz niemożliwe do zrealizowania i wtedy trzeba „obejść się smakiem”. Tym razem największym rozczarowaniem są dla mnie zasady przyznawania środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego z którego mieliśmy otrzymać 2 miliony euro na remont jednego z najważniejszych szlaków drogowych, gdzie poruszają się ciężkie samochody ze żwirem. Blisko dwa lata przygotowywaliśmy projekt przebudowy i poszerzenia oraz budowy chodników przy drodze która biegnie przez gminy Borzęcin i Dębno od trasy nr 94 przez Wolę Dębińską, Bielczę, Waryś, aż do granicy z powiatem tarnowskim. Komisja Europejska wprowadziła jednak zasadę, iż finansuje tylko te drogi, które łączą się bezpośrednio z węzłami autostradowymi. To dosyć niezrozumiała koncepcja bo przecież droga łączy się z drogą krajową i dalej z autostradą. Skoro jednak nie możemy skorzystać z tego finansowania postanowiliśmy, że w przyszłym roku wyremontujemy chodnik w miejscowości Wola Dębińska, który jest w kiepskim stanie i jednocześnie złożymy projekt do krajowego Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej co pozwoli w 2018 roku wykonać remont i modernizację tej drogi oraz wybudować zaplanowane wcześniej odcinki chodników w miejscowości Bielcza i Wola Dębińska.
Powiat przygotował wnioski w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. Jaki jest zakres finansowy waszych wniosków i ile kilometrów dróg ma szanse na remonty?
W ramach PROW przygotowaliśmy aż 5 wniosków. Mamy nadzieję, że chociaż część uzyska dofinansowanie bo już wiadomo, że wpłynęło ponad 250 wniosków, a jedynie 40 może liczyć na sfinansowanie. W tym programie chcemy wykonać prace remontowe i modernizacyjne na ponad 11 kilometrach dróg zlokalizowanych we wszystkich gminach naszego powiatu. Zdecydowanie większe szanse daje drugi z programów w ramach, którego w poprzednich latach wykonaliśmy modernizację wielu kilometrów dróg powiatowych i rokrocznie skutecznie sięgamy po pieniądze z tego programu. W najbliższych dwóch latach planujemy w ramach tego finansowania wyremontować następujące drogi: Tymowa – Łososina (przez Iwkową, Porąbkę Iwkowską do Kątów), drogę Żerków - Złota do drogi wojewódzkiej w Biskupicach Melsztyńskich , oraz drogę Wola Dębińska – Waryś. To łącznie 32 kilometry za około 15 milionów zł. To są projekty i plany jakie założyliśmy sobie na lata 2017 – 2018.
Życzę dalszej tak skutecznej realizacji planów i dziękuję za rozmowę.
Źródło: "Nasze Miasto-Brzesko"